pondelok 30. júla 2012

Michaela Vysloužilová - Kameň večnosti /Nemŕtvi #1/


Existujú dve teórie, ktoré by mohli vysvetliť, kto naozaj som. Prvá tvrdí, že som polovičným upírom. Druhá prehlasuje: cvok. A hoci mám sama z času na čas sklon si tieto dve pravdepodobnosti mýliť, fakty sú občas až príliš neoblomné. Mám nadľudskú silu, vidím, počujem a cítim, čo iní nie, a predovšetkým trpím podivnou túžbou po krvi. Môj znudený stereotypný život však prudko nabral iný smer, keď moje malé tajomstvo odhalil niekto, komu by som sa s ním dobrovoľne nikdy nezverila.

Oh, a potom je tu ešte ten chlapík z mojej minulosti, ktorý sa ma snaží zabiť. Kedysi by si vystačil aj s mojím vykrvácaním na smrť, dnes sú ale jeho ciele vyššie. Chce zažiť svoje peklo na zemi a nehodlá sa vzdať, kým ho nedosiahne. Takže... Nemala by som ho zastaviť?

Keď pomsta nestačí, nastupuje apokalypsa.

Michaelu Vysloužilovú môžu niektorí z vás poznať ako Michelle z webu Living dead girl, kde sa venuje grafike. Pred šiestimi rokmi začala písať príbeh o polovičnej upírke Carry, ktorý odvtedy prešiel mnohými zmenami až do dnešnej podoby. Prvá časť série Nemŕtvi nesie názov Kameň večnosti.  Kto z vás očakáva ďalšiu tradičnú ya knihu, musím vás sklamať, Kameň večnosti taký nie je. Nenájdete tu hrdinku, ktorá je závislá na objekte svojej túžby, ani nevzdychá nad svojím patetickým životom, omyl, nájdete tu silných hrdinov, ktorí sa neboja riskovať krky pre druhých, nezvyčajné priateľstvá, občasnú dávku romantiky a tiež akciu, veľa akcie a napätia.

Nepotrebujem byť hrdina, stačí mi keď prežijem

V prvej časti sa stretávame s Carry, ktorá je polovičným upírom, bojuje s démonmi a je samotárka. Od prvej stránky som si ju obľúbila, nielen vďaka jej nebojácnosti a odvahe, ale aj podrezanému jazyku, vďaka ktorému má vždy v správnu chvíľu pripravenú uštipačnú poznámku, ktorá adresáta dokáže poriadne vytočiť. Zvyčajne sa stráni ľudí a neudržiava žiadne priateľstvá, ale keď jej cestu skrížia tri bosorky, bude nútená ich vpustiť do svojho života. Po čase si uvedomuje, že jej na nich záleží a už tak sama nie je. Aj napriek nepriazni osudu sa snaží s ním vysporiadať, až kým nezistí celú pravdu o jej pôvode a krvilačnom upírovi, ktorý sa pokúša o jej život. Všetko sa ešte viac začne komplikovať, keď do jej života vstúpi Casey, casanova celej školy, ktorý skrýva temné tajomstvo. Neskôr sa dozvedá, že majú toho oveľa viac spoločného ako sa jej mohlo zdať.

Žiť na tomto svete je ťažké,“ poznamenala som po chvíli. „i v prípade, že nepoznáš celú pravdu. Možno by si mala prestať snívať o tom, aké by bolo úžasné stať sa hrdinkou, ktorá pomáha nevinným a ničí démonov. A zabudni na predstavu, že ak sa tomu obrátiš chrbtom, stane sa z teba zbabelec. Hrdinovia ani zbabelci totiž neexistujú. Sú len tí, ktorí zomreli a tí, čo zostali na žive. A prežiť neznamená byť neschopným. Znamená to byť prefíkanejším než všetci ostatní, dokonca než samotná smrť. Prežívanie je ten najťažší boj, aký vo svojom živote zvádzame.

Kameň večnosti vám môže ponúknuť veľa, od dlhých pútavých opisov, ktoré vás nebudú nudiť, práve naopak, budú vás nútiť čítať ďalej, aby ste zistili, čo sa udeje na ďalších stránkach, cez kvalitné postavy, ktorá každá z nich má osobitý charakter. Postavy nie sú povrchné majú hĺbku, nesprávajú sa neuvážene, pochabo, svoje činy a skutky si premyslia a až potom konajú. Akčné scény Michelle napísala tak vierohodne, že si budete vedieť predstaviť každý detail, každé zranenie a každý pohyb, ktorý postava urobí. Prvá časť série Nemŕtvi vás vtiahne do deja a nepustí pokým si neprečítate poslednú stránku a budete hľadieť ako teľa na nové vráta či to naozaj skončilo tak ako skončilo. Michelle má dar slova a vety formuluje tak, že vás aj tá najbanálnejšia scéna nebude nudiť.

Si anjel s dušou diabla, Carry

Casey, obyčajný chalan, ktorý sa obzrie za každou sukňou, ktorá okolo neho prejde. Hoci navonok pôsobí tvrdo, nepreniknuteľne, pod maskou ignoranta sa skrýva omnoho viac ako by ste na prvý pohľad povedali. Vo vnútri ukrýva rodinné tajomstvo, s ktorým sa nechce nikomu zdôveriť a ktoré je dôvodom jeho nenávisti. Až keď Carry príde tajomstvu na kĺb, poodhalí svoju pravú povahu a začne jej trochu dôverovať, aj keď to sám nepovie. Hoci by sa vám Casey mohol na prvý pohľad javiť ako neutrálna postava, pri ktorej vám bude jedno, čo sa s ním udeje, ubezpečujem vás, že to tak nie je. Casey sa v priebehu niekoľkých kapitol vyšvihol na prvé miesto v mojom rebríčku obľúbenosti knižných hrdinov. Hoci má na prvý pohľad typickú povahu sukničkára, za týmto všetkým sa skrýva oveľa viac. V prvom momente som nevedela, čo si o tejto postave myslieť. Veď využíva dievčatá, aby si užil, potom ich odkopne a necháva ich, aby ho nenávideli. Ale za týmto všetkým je niečo, čo Casey tají a prinúti vás prehodnotiť si o ňom svoju mienku. 

Myslel som si, že sa v tebe už konečne vyznám, ale dosť názorne si mi ukázala, kde je moje miesto. Chápem, prečo si sa tomu bránila – prečo ani teraz možno neveríš jedinému môjmu slovu. Nezaslúžim si to. Preto ťa ani nežiadam, aby si mi dala šancu. Len ma nenúť na teba zabudnúť.

Ako som už spomínala, postavy v Kameni večnosti naozaj stoja za povšimnutie. Zoznámite sa s upírom Rogerom, ktorý kvôli pomste usiluje o Carrin život. Zo začiatku som Rogera nemala rada, veď prečo by som si mala obľúbiť záporáka, ktorý ide po krku vašej obľúbenej hrdinky? Avšak na konci sa niečo udeje, čo mi mierne zmenilo názor na Rogera a už som ho nevnímala ako beštiu, ktorá slepo ide za pomstou. Za zmienku stojí aj trio bosoriek, s ktorými Carry trávi viac času ako by jej bolo milé. Alexandra, familiárne nazývaná Al, tiché utiahnuté stvorenie, ktoré si ako prvé nájde cestu ku Carry. Al je priateľská a milá, presne taká postava, ktorú by ste chceli mať za najlepšiu priateľku. Taktiež tu máme Christianu, Caseyho mladšiu sestru, o ktorej som si spočiatku nevedela, čo myslieť, bola to pre mňa obyčajná postava, ktorá nijako nevyčnievala, ale neskôr sa z nej vykľula bojovníčka, čo sa mi na nej páčilo. Ako sa vždy hovorí, v každej knihe musí byť aj čierna ovca a pre mňa ňou bola Carmen. Od začiatku mi bola nesympatická a jej namosúrený výraz ma štval celú časť. Vždy si postavila hlavu a človek ju len veľmi ťažko obmäkčil. Carrine tajomstvo vytárala tej najnevhodnejšej osobe, čo bol aj okamih, kedy som si povedala, že ju definitívne neznášam, ale to je iba uhol pohľadu.  Možno vám by sa Carmen páčila, ktovie. 

Bolo to ako strkať prsty levovi do klietky a dávať mu frčky po nose – očakávajúc, kedy po vás konečne chňapne. Bolo to nebezpečné. Bolo to... vzrušujúce. A tiež zábavné, náramne ma to bavilo.

Vzťah Caseyho a Carry je naozaj zvláštny. Kvôli Caseyho povesti sa mu Carry snaží všetkými spôsobmi vyhýbať, ale čo náhoda alebo skôr osud nechcel, začnú spolu tráviť viac času ako by jej bolo milé. Postupne zisťujú, že toho majú omnoho viac spoločného ako by sa na prvý pohľad zdalo a zdieľajú zo svojich osudov omnoho viac. I keď ich vzťah by niekto považoval skôr za pobláznenie, nie je tomu tak. Je to vzťah dvoch rozdielnych bytostí, ktoré si našli k sebe cestu, hoci nie vždy to pre nich vyzeralo ružovo a pod nohy im osud hádzal polená.

Náhoda?“ opýtala som sa ho a posadila sa oproti nemu, ako by sme boli najlepšími priateľmi na svete.
Odtrhol svoj zrak od poloprázdnej šálky a zahľadel sa na mňa. Najprv sa tváril prekvapene, až som takmer začínala veriť, že si na mňa vôbec nespomína. No potom mi venoval jeden zo svojich očarujúcich úsmevov. „Osud,“ odvetil tajomným hlasom.

Kameň večnosti je písaný v prvej osobe, ktorá Michelle naozaj sadla. Vedela som sa vcítiť do Carriných pocitov aj pocitov ostatných postáv. Smiala som sa, mala slzy na krajíčku, miestami som krútila hlavou, či sa to skutočne udialo, alebo si Michelle zo mňa strieľa. Rozhodne sa máte na čo tešiť.

Moje hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára