streda 16. novembra 2011

Suzanne Young - A need so beautiful (recenzia)

Autor: Suzanne Young
Názov: A need so beautiful
Séria: A need so beautiful
Vyšlo v USA:  1. júla 2011
Vyšlo v SR: nie
Počet strán: 267
Vydavateľstvo: HarperCollins
Anotácia z goodreads /môj preklad/:Všetci chceme, aby si nás pamätali. Charlottin osud je byť zabudnutá....

Charlottina najlepšia kamarátka si myslí, že Charlotte je médium. Jej priateľ si myslí, že ho podvádza. Ale Charlotte vie čo nie je v poriadku: Je jednou zo Zabudnutých, istého druhu anjelov na zemi, ktorý cítia Núdzu, mocnú nekontrolovateľnú potrebu pomôcť niekomu, zvyčajne cudzincovi.

Ale Charlotte nikdy nechcela túto zodpovednosť. Chce, aby to pomohlo jej najlepšej kamarátke, ktorej život sa jej vymyká spod kontroly. Chce byť navždy v náručí svojho priateľa. Ale keď Núdza silnie, vyberá si nebezpečnú daň. A kým bola, je a stane sa, jej značka na zemi, jej celá existencia je ohrozením úplného zmiznutia.

Charlotte bude nútená vybrať si: má sa zhostiť svojho osudu ako Zabudnutá, osudu, ktorý jej sľubuje večné odlúčenie zo životov tých, ktorých miluje? Alebo je schopná bojovať proti jej osudu, nezáležiac na tom aké temné budú následky.

Hľadala som knihu na relax, pri ktorej nebudem sa musieť príliš zamýšľať nad dejom a ktorá ma bude baviť. Siahla som po tejto knihe bez žiadneho očakávania, predsa som o nej ešte nepočula. Najskôr som bola veľmi skeptická. Po pár stranách som ju už-už chcela odložiť, ale som rada že sa tak nestalo.

Kniha nám rozpráva príbeh Charlotte Cassidy, ktorá od svojich šiestich rokov žije s náhradnou matkou Mercy. Už na začiatku knihy Charlotte vie, že s ňou nie je niečo v poriadku, na rozdiel od mnoho iných kníh, kde sa hrdinky dozvedajú pomaly koncom knihy, že majú dáke schopnosti. Charlotte nie. Vie, že má v sebe Núdzu, ktorá ju ženie pomáhať úplne cudzím ľuďom. Nemôže si pomôcť, len Núdzu nasledovať. Nikto z jej okolia nevie, čo sa s ňou deje, pred všetkými predstiera astmu, pretože by ju pokladali za blázna, ak by im to povedala. Jej kamarátka Sarah si myslí, že je médium a vie predpovedať budúcnosť. Mýlila sa. Charlotte patrí medzi Zabudnutých, istým spôsobom anjelov na zemi, ktorí pomáhajú ľuďom. Musia naplniť svoj osud, inak sa môže stať, že ich zlákajú Tiene na svoju stranu. Vždy, keď Charlotte niekomu pomôže, stratí kúsok seba a jej blízky jednu zo spomienok na ňu. Jej údelom je pomáhaj aj za cenu vlastnej smrti a toho, že všetci na ňu zabudnú, keď naplní svoj osud. Dokáže to?

Kniha sa čítala veľmi dobre. Autorka má pekný dar slova a opisov, ktoré v žiadnom prípade nenudili. Postavy sú vykreslené tak, že ich budete buď milovať alebo nenávidieť, v žiadnom prípade neostanete voči nim neutrálny. Suzanne vytvorila originálny príbeh aký ste doposiaľ nemali možnosť čítať. Svet Zabudnutých je záhadný, tajuplný a po chvíli budete bažiť po poznaní vedieť viac o Charlotte, jej poslaní a o tom ako to celé skončí.

Je to príbeh, ktorý vo vás zanechá veľa, pretože je písaný s citom aj humorom. V postavách sa nájdete, pretože sú vykreslené realisticky. Vec, ktorá sa mi popri originalite príbehu snáď najviac páčila bol fakt, že Charlotte a jej priateľ už boli nejaký ten mesiac spolu, čiže sa nezoznámili v knihe, ale už v úvode knihy tvoria pár. Postupne zisťujete, aký majú medzi sebou vzťah, zázemie Harlinovej rodiny a podobne. Ich vzťah by som opísala, ako vzťah dvoch mladých ľudí, ktorí sa postupom času zblížili, zaľúbili a stále prekypujú túžbou po sebe. Harlin nie je dokonalý, má svoje muchy, problémy v rodine ale i napriek tomu sa mi jeho správanie voči Charlotte počas celej knihy veľmi páči. Vie, že mu niečo tají, no najskôr tomu nekladie veľký dôraz až do chvíle, keď Charlottina Núdza ju pomaly ale isto zabíja, doslova.

Jediná postava, ktorá mi patrične liezla na nervy bola Charlottina najlepšia kamarátka, Sarah, ktorá nebola nič iné, len namyslená slečinka so zazobanými rodičmi a ešte sa tým aj pýšila. Vôbec som jej neuverila tú masku, ktorú mala, keď sa rozprávala so Charlotte. Ona bola príčinou, prečo som najskôr knihu chcela odložiť a nedočítať. Jej správanie ma vrcholne vytáčalo, ako si musela dokazovať, že má na viac. Darmo jej Charlotte radila a poviem vám, radila jej dobre, ona si spravila po svojom a potom musela znášať následky, ktoré až tak dobre neniesla.

Charlotte nie je ako hrdinky, ktoré nájdete v x knihách, ktoré poslednú dobu vychádzajú. Nemala ľahké detstvo, v šiestich rokoch si ju adoptovala Mercy a odvtedy jej nahrádza matku. Charlotte sa musela vyrovnať s tým, že rodičov nikdy nepoznala. Mercy jej v každom smere a plnohodnotne nahradila matku. Charlotte je postavou, ktorá bojuje proti svojmu osudu, pretože chce byť silná a zotrvať s tými, ktorých miluje a na ktorých jej záleží. Počas celej knihy som mala dojem, že Charlotte je reálna mladá tínedžerka, ktorá prechádza starosťami a radosťami podobnými tým našim, čiže som sa mohla v tomto smere úplne vžiť do jej kože.

Najskôr som tejto knihe chcela dať len tri hviezdičky, predsa sú aj lepšie, ale koniec celého príbehu, bol napísaný bravúrne, takže som knihe prihodila o jednu hviezdičku naviac. Budúci rok sa dočkáme pokračovania, konkrétne 26. júla pod názvom A want so wicked.

4 komentáre:

  1. Má krásnu obálku a znie to zaujímavo :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jak tak na to koukám, měla bych se do toho vážně pustit. :) Už docela dlouho přemýšlím o tom, že bych se do toho pustila, ale zatím jsem k tomu neměla odvahu. :) Navíc, čtyři hvězdičky je dost a fakt se mi líbí, že tam nebude ta "láska na první pohled", když už jsou s Harlinem pár před začátkem knihy. O:) Navíc si nevzpomínám, že bych četla někdy o hrdince, který by byla adoptovaná. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ak budeš mať možnosť naozaj si ju prečítaj, ja som od knihy nič neočakávala a milo ma prekvapila, síce akcie je tam pomenej, autorka to kompenzuje pútavými opismi, aspon by som si o knihe mala s kým pokecať :) ako ten koniec bol predvídateľný ale ako to bolo napísané trhalo mi to srdce, naozaj dobrá kniha :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Hmm... asi si to přečtu, zní to zajímavě a myslím, že by se mi to opravdu mohlo líbit. ;)

    OdpovedaťOdstrániť