štvrtok 20. decembra 2012

Vianoce na slovenskú nôtu (4)

Pokračujeme :). Dnes si prečítajte rozhovory s autorkami Dominikou Chromčákovou a Evou Bielou Brndiarovou.

Potom postupujte priamou cestou na Mimin blog, kde nájdete odpovede od autoriek, Marty Fartelovej a Lenky Gahérovej.

-------------------------------------

Dominika Chromčáková


1. Pre každého znamenajú Vianoce čosi iné. Pre deti kopec darčekov, pre tých starších spoločné chvíle s rodinou alebo čosi duchovnejšie. Čo znamenajú tieto sviatky pre Vás?

Ja sa na Vianoce teším a pripravujem už od Mikuláša, to je pre mňa spúšťač Vianoc. Tvorím, pečiem, dekorujem, nakupujem a vytešujem sa. Pre mňa sú to hlavne sviatky radosti a tú si navodím práve tým tvorením a pripravovaním. Úplne som vypustila veľké vianočné upratovanie. Načo si kaziť ten pekný čas napríklad umývaním okien? Vianoce budú krásne aj s nevyleštenými. Čiže ak to mám zhrnúť, nakoľko by som sa tu mohla vypisovať snáď hodinu, Vianoce sa mi spájajú so sladkou vôňou škorice, vanilky a koláčikov, so sobíkmi, s prekvapeniami, s vôňou stromčeka, s prehreškami v zdravom stravovaní, so snehom, s filmami ako Sám doma alebo Perinbaba a ako čerešnička na torte s pekným večerom v kruhu celej rodiny :)

2. Slovensko je krajina plná zvykov a tradícií. Tie vianočné sa dodržiavajú v nejednej rodine. Či už je to prekrajovanie jablka, kaprie šupiny pod obrusom alebo mnohé iné menej známe. Aké tradície sa dodržiavajú u Vás?

Prekrajovanie jablka ani šupinky pod obrusom u náš „nefičia“. My si posadáme za veľký stôl a ako prvé si dáme oblátky s medom, polievku a potom lososa s majonézovým šalátom. Ešte si pripijeme pohárom šampusu a hor sa skontrolovať, čo nám Ježiško doniesol. Posledné roky som u nás doma zaviedla aj „Christmas crackers“. Všetci za stolom sedíme v kruhu, prekrížime ruky a v každej z nej držíme jeden koniec tejto veľkej salónky. Naraz potiahneme, crackers vybuchnú a vypadnú z nich malé darčeky a papierové kráľovské koruny, ktoré si nasadíme na hlavu. Nie je to síce slovenský zvyk, ale dokáže vytvoriť veselú náladu, ktorá je podľa mňa za vianočným stolom najdôležitejšia.

4. Skúste sa na chvíľu vrátiť späť do detstva. Ako si spomínate na Vianoce zo svojich detských čias?

Spomínam si na ne ako na tie najkrajšie! Vianoce, keď veríte na Ježiška sú podľa mňa tie najkrajšie. Tú nervozitu spojenú s radosťou v bruchu, keď prvýkrát kontrolujete, či Ježiško niečo doniesol, už tak ľahko nezažijete. Keď sme boli malí, 24.12. nás zvykol ocino brať na Pezinskú babu na sánkovačku. Takto sa stretli asi traja kamaráti, zobrali svoje deti z domu s odôvodnením, že chcú odbremeniť maminy. Vraj aby si pokojne mohli navariť a pripraviť. Kto sa týmito výletmi odbremenil, je otázne ;) Keď sme prišli mokrí a uzimení domov, ostávala do večere už iba chvíľka. Avšak najviac v pamäti mi ostali Vianoce, keď som už mala malé pochybnosti, či ten Ježiško naozaj existuje. No vtedy sa stalo niečo, čo moje pochybnosti poslalo do zabudnutia. Stáli sme celá rodina pred domom s prskavkami, vraj keď bude Ježiško odchádzať, rozsvieti stromček. A čuduj sa svet, ten stromček sa naozaj rozsvietil. Stáli sme tam všetci, nikto si neodskočil na záchod, ani žiadny sused nevliezol cez okno. To bol ten najkrajší zážitok. To, že existuje časový spínač, som sa dozvedala až neskôr :)

5. Neodmysliteľnou súčasťou Vianoc je aj vianočný stromček? Ako vyzerá ten váš? Dávate prednosť živému stromčeku alebo umelému? Uprednostňujete jednofarebnú výzdobu, mix farieb alebo prírodnú výzdobu?

Jednoznačne živý! Umelý stromček pre mňa nie je to pravé orechové. My sme mávali vždy živý stromček a inak si to ani neviem predstaviť. Tá vôňa, ktorá sa vám v nose zahniezdi hneď po zobudení jednoducho patrí k Vianociam. Doma sme mávali niekoľkometrový stromček, ktorý sa ozdoboval snáď pol dňa a špic sme dávali z prvého poschodia. Teraz mám stromček menší (kvôli miestu, nie kvôli lenivosti ;), minulý rok bol červeno-strieborný, tento rok bude skôr naturálno-handmade. Plánujem na neho povešať škoricu, sušené jabĺčka a pomaranče, medovníčky a v neposlednom rade ručne ušité ozdoby, s ktorými sa už niekoľko dní „piplem“. 

9. A ešte poslednú otázočku. Čo by ste zaželali svojim čitateľom k Vianociam?

Hlavne im želám, aby si Vianoce užili po svojom. Každý máme inú predstavu o Vianociach, preto je ťažké im zaželať niečo konkrétne. No myslím, že sa trafím do predstavy o Vianociach každého, keď im zaželám veľa radosti a pokoja, málo stresu a samozrejme veľa príjemných večerov pri dobrej knižke :)

Na záver by sme sa Vám chceli veľmi pekne poďakovať, že ste si našli čas a zodpovedali naše otázky a zároveň by sme Vám chceli popriať príjemné prežitie vianočných sviatkov.

----------------------------------------------------

Eva Biela Brndiarová

4. Skúste sa na chvíľu vrátiť späť do detstva. Ako si spomínate na Vianoce zo svojich detských čias?

Túto otázku som najskôr odsunula, ale potom som sa k nej vrátila späť. Nie pre, že by som mala potrebu niekoho rozcítiť, ale skôr zamyslieť sa. Moje detstvo a Vianoce sú spojené viac so smútkom ako radosťou. V ôsmich rokoch som nečakane prišla o otca. Zomrel len mesiac pred Vianocami. Každoročne sa potom náš Štedrý večer začínal na cintoríne. Od toho času sme však ako rodina /mamina a moji dvaja mladší bratia/ akosi automaticky prestali ľpieť na darčekoch, aj keď nás samozrejme vždy tie, čo sme si našli pod stromčekom potešili, zväčša maličkosti, ale vážili sme si každú z nich. Naj darčekom sa pre nás stala vzájomná láska, podpora, vedomie toho, že nie hmotný dar, ale vzťahy sú tým najkrajším, najdôležitejším v živote. A aj keď ego občas pošteklí každého z nás, nikdy sme nezabudli ľúbiť, podať si pomocnú ruku, povedať prepáč - ďakujem. 

8. Každoročne počas Vianoc zaplnia televízne stanice vianočné filmy a rozprávky, či už tie chronicky známe alebo nové. Ktoré si Vy radi pozriete?

Po viac ako týždňovom upratovaní a vypekaní oddych pri telke je naozaj fajn. /Šport a reality šou konečne aspoň na čas zmiznú z obrazovky/ Bylinkový čajík, koláčiky, sušené ovocie a staré české rozprávky sú to pravé orechové. Top samozrejme Tři oříšky pro Popelku. A ak sa TV stanice rozhodnú zaradiť historicko - romantické filmy, idilka je dokonalá. Dúfam, že ma nesklamú. Pre istotu som sa poistila. Ak zlyhá telka, istí to kôpka včera vypožičaných kníh.

9. A ešte poslednú otázočku. Čo by ste zaželali svojim čitateľom k Vianociam?

Čo zaželať mojim čitateľom. Rozmýšľala som ako neopakovať stokrát vyslovenú pravdu. Napadlo ma napísať o tom čo sa mi stalo pred rokmi, keď bol môj syn ešte malý. Mal asi 4 - 5 rokov, keď sme absolvovali každoročnú návštevu u príbuzných. Jeho skromné darčeky sa nedali porovnať s množstvom tých, ktoré sa kopili pod ich stromčekom. V ten večer, keď zaspával sa ma pýtal, prečo Ježiško jemu, ktorý poslúcha a nikomu nič zlé nerobí, nepriniesol všetko po čom túži a chlapcovi, ktorý bol jeho pravým opakom, priniesol všetko, ba viac ako si želal. Plakal a ja s ním. V ten večer som mu povedala pravdu o Ježiškovi. A potom som plakala zas, keď ma objal a ďakoval za všetko čo dostal od nás rodičov.. vedel, že darčeky boli z lásky, že sme mu lásku nenahradili peniazmi. Učme deti láske. Nie k veciam, ale k všetkému živému. Veci zapadnú do zabudnutia. Láska s nami pôjde až za hrob.


Na záver by sme sa Vám chceli veľmi pekne poďakovať, že ste si našli čas a zodpovedali naše otázky a zároveň by sme Vám chceli popriať príjemné prežitie vianočných sviatkov.

---------------------------------

Zajtra máme si môžete prečítať ako trávia Vianoce, Dominika Spodniaková, Ružena Scherhauferová, Slávka Koleničová a Vita Jamborová.

Maličkosť na zlepšenie vianočnej atmosféry


1 komentár:

  1. S Evičkou musím súhlasiť v otázke 8, konečne sa cez Vianoce je v TV na čo pozerať 8) tie klasické rozprávky sú krásne 8)

    OdpovedaťOdstrániť