Gayle Formanová - Ak zostanem /recenzia/

Séria: If I stay
Časť: prvá
Vyšlo v USA: 2. apríl 2010 Dutton Books
Vyšlo v SR: 2010 IKAR
Počet strán: 176
Anotácia z bux4U.sk:
Sedemnásťročná Mia má všetko, po čom kedy túžila – milujúcu rodinu, priateľa, dokonca ju prijmú na prestížnu umeleckú školu na druhom konci krajiny. Nevie sa rozhodnúť, či si má vybrať lásku a život s rodinou, alebo hudbu.

V jedno februárové ráno sa však všetko zmení – na výlete s rodičmi a s bratom cestou v aute na okamih spokojná zavrie oči..., a keď ich otvorí, stojí v priekope. Na jej okraji vidí ich havarované auto a jej rodičia ležia mŕtvi pri ceste. Krátko na to zbadá ďalšie telo. S prekvapením zisťuje, že hľadí sama na seba a spontánne sa pýta: Som mŕtva?
Ešte včera mala veľa možností, ktorými sa jej život mohol uberať, dnes stojí pred jedinou otázkou: Zostanem?

Kniha Ak zostanem je plná citu a určite vás chytí za srdce. Je to kniha o sile lásky, o zmysle rodiny a o tom, že všetci sa v istej chvíli musíme rozhodnúť.

Kniha Ak zostanem ma po prečítaní zanechala s nábojom emócií. Formanová napísala krásny realistický príbeh o tom, čo sa stane človeku, keď príde o svojich najbližších a postavia ho pred otázku : Ísť či zostať? Mia po autonehode stratila svojich rodičov aj bračeka a sama leží v kóme. Príbeh je rozprávaný z Miinho pohľadu, ktorá opustila svoje telo. Síce nie je duch ani iná nadprirodzená bytosť, zažíva niečo čo sa nazýva „mimo telová skúsenosť“.

Mám pocit, akoby sme sa stretli s dvomi Miami. Miou pred autonehodou, plnou plánov do budúcnosti, ktorá miluje život, svojho priateľa, rodinu a hudbu a Miou po autonehode, ktorá hazarduje s myšlienkou či ostať alebo odísť. Počas knihy nás sprevádzajú obidve Mie. Jedna súčasnosťou, druhá minulosťou a spomienkami. Mia – súčasnosti, sleduje, ako prichádza jej rodina a najbližší a stoja pri nej. Mia – minulosti, spomína na najkrajšie chvíle svojho života, ktoré prežila spoločne so svojou rodinou.

Knihu som nedokázala položiť pokým som neprečítala poslednú vetu, ktorá mi vyčarila úsmev na tvári. Kto ešte nečítal Ak zostanem nech sa pripraví na emočný kolotoč, ktorý skončí až po prečítaní poslednej stránky. Budete plakať aj sa smiať, budete s Miou súcitiť a tiež jej držať palce, aby sa rozhodla správne. Mia je ten typ hrdinky, s ktorou sa viete zžiť, pretože všetko čo prežívala pred nehodou, môžete zažiť aj vy. Koncert obľúbenej kapely, stretnutie s kamarátmi, škola, prvá láska a podobne. Celú knihu som si hovorila aká je realistická a hoci udalosti knihy sú kruté, bohužiaľ aj to sa môže v skutočnom svete stať. Asi práve kvôli tomuto dôvodu mi kniha prirástla tak veľmi k srdcu.

Stretávame sa tu aj s Miiným priateľom Adamom, ktorý mi hneď od začiatku bol sympatický. Formanová jeho postavu vykreslila veľmi realisticky, ako chlapca, ktorý je sympatický, má svoje klady, ale taktiež zápory. Jeho vzťah s Miou nie je prechádzka ružovou záhradou. Vyskytnú sa prekážky, otázky budúcnosti a tá najdôležitejšia. Ostane Mia vo svete s Adamom? Alebo odíde na veky?

Ak zostanem je skvelá kniha, ktorá je písaná ľahkým štýlom, číta sa rýchlo, má rýchli spád, ktorý vás donúti prevracať stránky rýchlosťou blesku, až pokým neprečítate posledné slovíčko. Kniha dostáva odo mňa 4 hviezdičky, pretože sa veľmi teším na pokračovanie, ktoré už vyšlo pod názvom Where she went, kde nastane zmena rozprávača z Mii na Adama. Túto jednu hviezdičku si šetrím práve na toto pokračovanie.